Thaikväll med goa vänner


Igår kväll var jag hemma hos en god vän på en riktigt smakrik och trevlig kväll. Hennes väninna och pojkvän var där och dom är riktiga matkreatörer och gillar att bjuda på annorlunda thaimat. Dom bjöd oss på en helkväll med tre olika förrätter och lika många huvudrätter. Hur gott som helst och så starkt så att näsdukarna åkte fram. Så roligt att äta sådant som man själv inte kan eller vet hur det ska lagas. Och med kryddor och färska örter som bara namnen är svåra att förstå och uttala.  

En av förrätterna bestod av krispig fisk med äppelsallad på ett betel blad. Jättegott verkligen.  



En annan höjdare av rätterna var trattkantarellsalladen. Vitlök, pirri-pirri, koriander, korianderrötter, någon stark thaikrydda, palmsocker och japansk soya. En kul och udda variant av våra små svenska godingar.



Vi sov alla över och idag har vi varit på svampjakt. Eller, jakt och jakt, vi var snarare ute och hämtade svampen i skogen. Hur mycket trattisar som helst. Tillslut så var vi tvungna att blunda och gå därifrån. Nu vet jag vad jag gör ikväll framför tvn. Ett glas vin, lite chips, försedd med svamborste och kniv har jag några timmars rensande framför mig.

Trevlig helg alla vänner!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0