Kräftkalas


Kvällen bjöd på kräftkalas hos goda grannar. Massor med gott och självklart blev det lite kantarellvarianter. Bland annat en Pizza Bianca som jag verkligen kan rekommendera. Enkel att göra och ett lite udda inslag på kräftbordet.

Recept

Räcker till 4 stora pizzor

Pizzadeg

15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5 1/2 - 6 dl vetemöl special

Gör så här

Smula jästen i en degbunke och lös upp jästen med lite vatten. Häll i resten av vattnet när jästen är löst och även strösocker, salt och olivolja.

Tillsätt durumvete och lite av mjölet och knåda degen tills den har blivit smidig.

Strö över lite vetemjöl och låt den jäsa i 45 min.

Sätt ugnen på 250 grader.

Dela degen i 4 lika delar och kavla ut dom på ett mjölat bakbord.

Fyllning

250 g ricottaost
50 g parmesan
250 g buffalomozzarella
50 g pinjenötter
4 vitlöksklyftor
4 kvistar rosmarin
olivolja
svartpeppar och salt från kvarn

Bred på ett lager ricottaost på pizzabottnen. Riv över parmesan och lägg på skivad mozzarella och pinjenötter. Skiva vitlöken tunnt och finhacka rosmarinen och strö över pizzan, ringla lite olivolja och krydda med salt och peppar. Grädda pizzan i ugn i ca 10 min.

Mina nyplockade kantareller stekte jag lite lätt och strödde över pizzan innan gräddning. Riktigt gott!





Receptet kommer från Leilas bok "One more slice"



Våra egenfiskade kräftor


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0